7 oktober 2011

Vi kallar oss – Kampanjen som kom av sig - Bokslut




Den 1 september var det tänkt att Bemanningsbranschens kampanj skulle ta sin början. Vi skrev då ett inlägg för att sätta en motbild. Det visade sig dock att kampanjen fick fördröjning några veckor. Deras idé var en röstningstävling om vad man skulle kalla de som hyrs ut av bemanningsföretag. Inget annat. Små filmklipp med bland annat Mark Levengood fanns på sajten.

När den väl satte igång började motstormen. En rad förslag som slav, daglönare och mods kom in. Mods ledde stort tills dessa ”olämpliga” förslag helt sonika togs bort. Då gick bemannolog upp i ledningen. Här börjar fiaskot anas. Det visade sig nämligen att Bemannolog var föreslaget av David Wästberg. Han är presschef på Almega Samtidigt överöstes den kompletterande facebookgruppen med kritiska kommentarer om bemanningsbranschens arbetsvillkor. Snabbt startades också en ocensurerad Vi kallar Oss-sajt med kompletterande facebookgrupp. De mycket få positiva kommentarerna kunde alla hänföras till personer i chefsposition inom bemanningsbranschen. Facebook-gruppen lades ner. Förklaringen från Henrik Bäckström, VD för Almega Bemanningsföretagen, var att det hade förekommit kränkande uttalanden mot personer. Efter en liten period startade facebookgruppen upp igen. Men samma storm av kritik kom tillbaka. En sån kommentarstråd speglade vi i ett uppföljande inlägg. Några kränkande kommentarer fanns inte, däremot en sansad men mördande kritik av arbetsvillkoren för uthyrda.

Här börjar saker på riktigt flippa ur för kampanjen. Veckans vinnare utses och avslöjas återigen för att komma ifrån en arbetsgivarrepresentant i bemanningsbranschen. Nu börjar också Mediacirkusen ta fart. I heelt fel håll gentemot vad bemanningsbranschen hade tänkt sig.

Men bottennappet är ännu inte gjort. Det kommer i radions Ring P1 när en viss Anki Elken ringer in och framför åsikter att hon visst tycker att det är bra att arbeta som uthyrd.

Hon säger bland annat att hon känner sig trygg, jobbar med långa kontrakt, kan gå till banken. Hon framställer sig alltså som uthyrd. Klavertrampet? Hon är inte uthyrd.

Hon är Key Account Manager på Proffice. En så kallad KAM har hand om ett företags allra viktigaste kunder. Bland hennes arbetsuppgifter märks bland annat lobbyverksamhet under Almedalsveckan.

Nu bestämmer man för att avsluta kampanjen i förtid men en segrare i namntävlingen måste ju av heder utses först… och här kommer spiken i kistan, grädden på moset, pricken över i-et.

Den som utses som vinnare av resan till Island, Simon Kjellberg, visar sig vara webbtekniker på den politiska megabloggen Alliansfritt Sverige som har skrivit ett antal satiriska inlägg om kampanjen. Eftersom det hos de aktiva där finns en viss mediakunskap så är ett regelrätt pressmeddelande förberett och nyheten sprids återigen som en löpeld.

Epilog: Debatten om arbetsvillkoren har tagit fart ordentligt. Den ocensurerade Vi kallar oss-sajten lever i högsta grad (Slav leder skyhögt med 423 röster) och som om inte det var nog så kommer Arbetsmiljöverket i dagarna påbörja en ordentlig granskning av 1400 bemanningsföretag på grund av att arbetsplatsolyckorna i den branschen är ymnigt förekommande.

Såsom Anna Ardin säger. Ett episkt misslyckande.


Ett utsnitt av de som Bloggat i ämnet

Anna Ardin om ett episkt misslyckande som har fått ett ansikte, Peter Johansson om bemanningsföretagen blåsta igen, Anders Lindberg om mötet med den lycklige vinnaren i Bemanningsföretagens tävling. Martin Moberg om en blåsning av sällan skådat slag.

Alliansfritt Sverige, Knuff/Bemanningsbranschen, Löntagarbloggen 1, Löntagarbloggen 2

Media – samma här, ej full täckning

Aftonbladet, Arbetaren, Arbetaren 2, Arbetaren 3, Arbetaren 4, DN, SVD

Göteborgsposten - ”Ordstrid kring bemanningsföretag”

ST-Press - ”Vrede över namntävling om inhyrda”

Dagens Arbete - ”Nätstriden om inhyrning fortsätter”

Resumé - "Vi kallar oss"-kampanj sågas på Facebook, Resumé 2

SVT - Censur skapade protestkampanj

MediaCreeper