27 februari 2011

Nya arbetslösa förvägras praktik - Är arbetsförmedlingen en Fas3-förmedling?


Sanningen är inte långt borta. Från och med 1/1-11 verkar det som om det smugit sig in nya regler på vissa arbetsförmedlingar runt om i landet. Jag har letat efter upplysningar om detta både på AMS sida och på Riksdagens hemsida utan resultat.

Nyanmälda arbetslösa nekas praktikplats de ska i stället gå igenom en A-kasseperiod på 300 dagar utan någon form av sysselsättning. Efter detta hamnar de i JUG (Jobb och utvecklingsgarantin) Fas1, 150 dagar, därefter Fas2, 200 dagar för att sedan hamna i Fas3. Både när man är ny arbetslös och i Fas1 har den arbetslöse rätten till jobbcoach. Så långt verkar arbetsförmedlingen följa de regler som finns att läsa om här.

När det kommer till vad som gäller i Fas2 och för helt nya arbetslösa (som har A-kassa) verkar förmedlingarna runt om i landet ha olika regler. Efter en liten helt ovetenskaplig undersökning på Folkupproret mot utnyttjande av praktikanter lade jag ut en förfrågan om hur det är på olika arbetsförmedlingar i landet gällande praktik. Jag fick följande svar av ett antal olika personer runt om i landet:

"Enligt en av mina handläggare på Arbetsförmedlingen (AF) i Sundsvall så får dom inte sen 1/1-11 skicka ut folk på praktik om det inte till 110% säkerhet leder till ett jobb och då rör det sig om max 2-3veckor man får praktisera, och även då kan det vara svårt att bevilja."

"Jag är ny arbetslös sedan dec-10 och har inte fått erbjudande om praktik. Däremot har jag fått info om att jag har rätt till nystartsjobb men hur hittar man en arbetsgivare som är beredd att betala del av lön när dom kan få gratis arbetskraft via FAS 3?"

"... i december när jag nyss blivit arbetslös sa handläggaren som jag var på samtal hos, att om jag hittade nånstans att göra praktik så var det bara att säga till. En månad senare var jag dit för uppdatering och då nämnde jag det här, men då sa tjejen som jag pratade med (var alltså inte till en handläggare) att nej, det är helt stopp för praktik. Detta är alltså AF i Timrå, jag pratar om, men jag antar att samma regler gäller överallt."

"AF här har nya regler om att man inte får arbetspraktik i FAS1 och FAS2."

"Ja det är det. Att man inte får arbetspraktik sedan den 1/1 är inte sant. Hos vissa ja, hos andra nej."

"Vi hade dragning av AF på fullmäktige. De sa att pengar till praktik finns bara till ungdomar och fas3"

Det verkar som att det nu inte finns pengar till alla som vill ut i praktik redan när man har A-kassa och i Fas1 och 2 innan man hamnar i Fas3. Kan det vara så att alla pengar går till Fas3? Eftersom vissa arbetsförmedlingar hävdar att de måste lägga pengarna på långtidsarbetslösa. I så fall så är det ett otroligt slöseri med pengar. Att satsa tidigt på åtgärder borde ju vara det som är mest lönsamt och sundast för de arbetslösa.

Inte nog med att personer som hamnat i FAS 3-åtgärd förvägras en rad olika verktyg för att kunna göra sig själva mer konkurrenskraftiga på den reguljära arbetsmarknaden. Nu blir du dessutom av med ytterligare en möjlighet, praktik, på din långa väg mot denna meningslösa förvaring. Snart återstår det bara att söka jobb som jobbcoach. Den branschen går en ljus framtid till mötes.




TV4 om något mycket allvarligare och helt annat än ovanstående inlägg handlar om.
"Skattelagar går att ändra på tre veckor, men det är enklare, det är ju siffror. Här har vi ju med barns rättigheter att göra. Då måste det få ta tid."
MediaCreeper