27 februari 2011

Generation utanför


Varje dag träffar jag ungdomar som förtroendevald. Jag vet att trygghet bland alla är viktigt. Jag vet att det går att göra något åt detta men jag står väldigt ensam. Jag får höra i programmet dokumentinifrån och jag citerar:

Många ungdomar kan känna sig blåsta på den trygghet som den äldre
generationen skaffat sig på arbetsmarknaden. Nu är det gratisjobb, otrygghet och
dålig arbetsmiljö som gäller.

Det är verkligheten för många ungdomar, och de vet inte mer heller. Vuxen världen utnyttjar detta på ett cyniskt sätt. Väl genom tänkt av arbetsgivaren och i samarbete med Moderaterna.
Idag kan man först bli visstid anställd i två år och sedan vikarie anställd i två år. 4 år innan du får en fast anställning. Till det tillkommer alla hot som det berättas i programmet om att ställa upp för företaget, jobba gratis, inte ifrågasätta företaget och acceptera straff som att göra rent toaletten med en tandborste. Det finns bara en logisk förklaring på detta: Om arbetsgivaren får leda och fördela utan fackliga så är vi tillbaka på medeltiden, söndra och härska. Därför är de fackliga ute på golvet så himla viktiga. Vi måste visa ungdomarna att det finns vuxna som vill ta ansvar och ge ett framtidshopp om bättre villkor, bättre arbetsmiljö och trygghet.
MediaCreeper