28 februari 2011

Oseriösa säljföretag utnyttjar unga.


Enligt en artikel i Dala-Demokraten fick en anställd på Easycare endast 2 kr i lön, efter 1 månads jobb.

”Beskedet på lönespecifikationen blev en chock för säljaren Rickard Dunker. Efter en månads jobb fick han en bruttolön på 3 kronor som efter skatt krympt till 2 kronor. – Jag blev grundlurad, säger han. Jag vill varna andra för snåriga kontrakt. Nu hotar företaget, Easycare, att stämma honom för förtal för att han kontaktat media.”


Vidare berättar den anställde att han kört med egen bil runt om i Dalarna och att detta dragits av på hans lön.

”Under månaden hade jag med egen bil kört 300 mil i jobbet och haft utlägg för bensin på drygt 10 000 kronor.
– I själva verket gick jag kraftigt back när jag jobbade men det visste jag inte.
Han vill inte ha något med företaget att göra i fortsättningen men anser att han ska ersättas fullt ut för resekostnaderna.”


Arbetsgivaren menar att den anställde ljuger och att ingen skriver på kontrakt som ger 2 kronor i lön.

”Efter att Easycare dragit av resekostnader från försäljningen lägger företaget på resekostnaderna på nettolönen på 2 kronor, en märklig konstruktion. Totalt betalar företaget ut 4 257 kronor. 4 255 kronor i reseersättning motsvarande 230 mil och 2 kronor för jobbet.”


VD för Easycare i Borlänge är Lars Andersson. Han säger att ”den anställde var en dålig försäljare”, trots att han sålt för 9429kr över gränsen för garantilön.
Lars Andersson säger även att
” – Villkoren i branschen är hårda. Känner han sig lurad för han väl stämma mej och vi får göra upp i rätten. Det är inga konstigheter i kontraktet. Han har godkänt villkoren.
Nu hotar Easycare stämma den anställde.
– Dålig publicitet är vi inte förtjänta av.
Ett skrämskott. Det är en rättighet för var och en att kontakta media.”


Är detta ett seriöst företag? Av hemsidan att döma så tycker jag nog inte det. Det framgår inte vika ägarna är inte heller om de har F-skatt och ett organisationsnummer.
MediaCreeper