16 november 2011

Utan körkort – inget jobb

En åtråvärd skylt för väldigt många.


Det är inte lätt att vara ung i dag och arbetssökande. På väldigt många tjänster krävs körkort, allt från lagerarbetare till undersköterska i hemtjänsten. Körkort har blivit en klassfråga som GP skriver om i en artikel under ekonomi/mina pengar.

” Antalet 18- och 19-åringar som tar körkort har minskat drastiskt sedan slutet av 80-talet. 1989 tog varannan 18-åring i Sverige körkort redan det året de fyllde. 20 år senare är det under 30 procent av 18-åringarna som tar körkort.”

Det är en utveckling som inte gagnar den Svenska arbetsmarknaden och ”jobblinjen”. När jag som 18 åring tog mitt körkort 12 januari 1981, gjorde jag det på min lärlingslön till tandsköterska. Jag vill minnas att jag hade ca 2000 kr i bruttolön, körkortet gick på ca 2500kr. Då kostade en körlektion runt 100-120kr och lektionen var 60 minuter. Nu är en lektion 40 minuter och kostar runt 700kr.

KörkortOnline har räknat ut vad ett körkort kostar idag, om man utgår från 15 körlektioner, vilket är snålt tilltaget i många fall. Summan landar då på ca 16000kr. De allra flesta 18-åringar går fortfarande i gymnasiet och har bara studiebidraget som inkomst. Har de inte föräldrar som kan betala, får de vackert vänta.

Därför bör körkort ingå i alla gymnasieutbildningar, så alla har samma möjlighet och förutsättningar. Att gå ur skolan som färdig undersköterska t.ex. och inte ha körkort, begränsar möjligheterna till jobb. I hemtjänsten är körkort ett krav.

Till och med en ungmoderat som sitter i riksdagen, Anton Abele skrev en debattartikel i Aftonbladet och att körkort blivit en klasskillnad.

Enligt siffror från Transportstyrelsen har priset på kunskaps- och körprov höjts kraftigt de senaste 15 åren. Priset på teoriprovet har ökat med 57 procent samtidigt som priset för uppkörningen för ett vanligt klass B-körkort mer än fördubblats.

Anton Abele har förstått läget, trots att han är Moderat.

MediaCreeper