2 november 2011

Inhyrd=Otrygg




I Sverige är idag ca 10 % av arbetskraften inhyrd inom industrin. Jag läste på Lönebloggen som finns på Aftonbladet om att det är väldigt tyst när inhyrda får gå från sina jobb.

” Under industrikrisen 2008 var det många som insåg vart utvecklingen var på väg. Lastbilsbranschen blev ett slags värdemätare. Medan Scania i Södertälje diskret lät sina kontraktsanställda sluta tvingades Volvo i Göteborg till omfattande uppsägningar.
Utifrån såg det ut som krisen var djupare i Göteborg, och många fackliga företrädare såg hur själva anställningsförhållandet var på väg att urholkas. ”

Detta är ett stort problem, och har vart det under flera år. När bemanningsföretagen började ”ploppa” upp under 90-talet, försökte facken motverka detta genom att inte låta de som jobbade för bemanningsföretag, få stämpla upp till heltid. 100 % anställning var alltså det som gällde. Så är det än idag, att ta en osäker anställning kan stjälpa hela den enskildes ekonomi på kort tid.

Man är anställd så länge uppdraget varar och det vet man aldrig när man börjar, hur lång eller kort tid man är anställd. Det är en form av laglig trafficing där de anställda säljs ut till de företag som behöver dem, för stunden. Nu är det inte bara privata företag som använder sig utav bemanningsföretag, även landstingen runt om i Sverige sysslar med denna ovärdiga människohandel.

Det är inte ens säkert att man får en anställning på 100 % (läs det finstilta noga) och när man sedan blir arbetslös så baseras A-kassan på vad du tjänat, oavsett om du jobbat hel eller deltid. Det kan komma som en chock när man får veta att A-kassan sänkts från 680 kr/dag till kanske hälften om man har otur. Det kan stå att du är anställd upp till 100 % men det är ingen garanti för att du får heltid. Har du skrivit på är du rättslös. Tvingas du säga upp dig, blir du avstängd från A-kassan 90 dagar och får gå utan ersättning.

Under en tid kan företaget kompensera upp till heltid på lönen, men det är bara under en begränsad tid om det står i anställningsavtalet, vill säga. Det är en väldigt otrygg anställning och inget jag kan rekommendera någon. Det gäller som arbetslös att se om sitt eget lilla ”ekonomiska hus”.

Ingen lag kan tvinga någon att ta en anställning på mindre än heltid inom bemanningsbranschen, eftersom man inte får stämpla upp till heltid. Knepigt, tycker säkert vissa och att det inte ska spela någon roll hur man är anställd. Själv tycker jag att det är viktigt att facken stretar emot och behåller den regeln. Annars är det snart ännu mer fritt fram att anställa människor på korta uppdrag.

Jag har själv vart nära att gå på det inom mitt yrke (undersköterska) jobb vill man ju ha. Jag tänkte igenom för och nackdelarna noga och insåg att min ekonomi skulle falla till botten om jag hoppade på bemanningståget och sedan blev arbetslös.

När SAAB sade upp personal 2008 fick många gå. 2009 återanställdes en del på visstid och sedan hyrde de in resten efter behov. Dessa inhyrda märktes inte när det var dags 2010 att låta visstidarna få sluta. Hur många inhyrda SAAB hade då, det vet jag inte, men en sak är säker, de lider lika mycket som de som vart anställda direkt av SAAB.

Säkert kommer flera att komma med motargument, det välkomnar jag, men en sak säger jag: Aldrig jag kommer att jobba för ett bemanningsföretag. Jag är en stolt fri människa och låter mig inte säljas ut!
MediaCreeper