19 juli 2012

Ombudsman misshandlad i Ullared.


Hallands Nyheter rapporterar att en facklig ombudsman från Hotell och Restaurangfacket blivit misshandlad i Ullared. En hotellägare misstänks för misshandeln och har polisanmälts. Under en förhandling med en medlem ska hotell ägaren gått till attack. Medlemen säger följande till HN.
”Vi träffas i ett utrymme inne i hotellet och sitter runt ett barbord. I början går det lugnt till , men plötsligt försöker hotellägaren ta ett papper som vi haft med. Han blir som förbytt, och slår ner ombudsmannen. Hon slår i armbågen så det börjar blöda och han drar sönder hennes halsband.”
 ”Han står böjd över henne och skriker hotfullt och jag känner bara att jag måste ut, ut! Någon som står i receptionen hjälper mig och jag springer allt vad jag orkar. Sedan ser jag hur min ombudsman också kommer ut från hotellet och hon ringer polisen som snabbt kommer dit.”
Till Sveriges radio säger ombudsmannen

– Man blir lite chockad att sådant kan hända när jag kommer som företrädare från en facklig organisation och Arbetsgivaren inte kan sätta gränser för hur samtal ska föras, säger hon och fortsätter:
 – Jag var rädd för min medlems skull, för hon upplevde det väldigt jobbigt och var helt förtvivlad. 

Hotellägaren har anmälts för misshandel och olaga hot, men det kan även bli en eventuell utredning om hot mot tjänsteman, då ombudsmannen hade en roll som facklig företrädare för en medlem

Det är inte bara medlemmen i Hotell&Resturangfacket som är missnöjd med Hotellet:
”En byggarbetsplats, inget hotell”
MediaCreeper