15 mars 2011

Fas 3: en studie i dumheter


I media rullas det upp allt fler historier om människor som utnyttjas i Fas 3. I Trollhättan kunde vi i går se på SVT om Ing-Mari som städar på ett äldreboende. Enligt reglerna ska man inte utföra ett arbete som någon annan skulle ha fått lön för. I Trollhättans kommun finns det 14 personer som genom Fas 3 är placerade på kommunens äldreboende och städar. Det innebär att kommunen får 70 000 kr i månaden av staten, för dessa personer. De som städar får de mellan cirka 5000-15000 kr i månaden.

De som inte är med i A-kassan får den allra lägsta ersättningen på ca 5000 kr. Men alla ska vara sysselsatta 40 timmar i veckan.

Detta system innebär att 14 städare i stället går arbetslösa. Finns behovet av städare så bör personer anställas och få ordentliga löner och ingå i kollektivavtalet. Det som nu sker är att i stället tar kommunen in personer i Fas 3 och slipper därmed både arbetsgivaravgifter och sociala avgifter. Har inte kommunerna vett att reagera bör i alla fall fackklubbarna på dessa arbetsplatser sätta stopp för dumheterna.

Den 9 mars skrev UNT i Uppsala om Gunilla som utnyttjas som butiksbiträde.

”Jag får enligt reglerna inte utföra ordinarie arbetsuppgifter och ska egentligen gå och pyssla, ordna i hyllor och sånt. I själva verket blir jag utnyttjad som arbetskraft.

– Jag gör samma jobb som de andra med förhoppningen att jag ska få en anställning men uppstår ett vikariat tar chefen in andra. Företaget tjänar ju mer på det eftersom man får pengar om man behåller mig, säger Gunilla.”
Själv får hon bara 223kr/dag i ersättning och butiken får 225kr/dag för att ha henne där.

I Sundsvall finns Bibbi som Dagbladet skriver om. Hon arbetade som timvikarie i vården tills hennes A-kassa dagar var slut. Hon utför nu samma arbete men i Fas3.

”Det känns som att jag har en fotboja, att jag är livegen, säger hon.”
De duger till att sätta i arbete, men de duger inte till att anställa, enligt rådande praxis.

Ingen av dessa personer kommer att få anställning på sina Fas 3-platser, det finns inga pengar för att anställa, enligt arbetsgivarna.

I dessa tre fall, och tro mig det finns väldigt många fler, undrar jag vart de fackliga representanterna är? Om facket ska kunna växa, så måste de nu börja ta tag i Fas 3-problemet och värna om sina medlemmars arbeten. De som är i Fas 3 känner inget stöd från fackets sida och många väljer att helt lämna facket.

Ett system som gör det lönsamt att undvika att anställa för att istället ta in arbetslösa är på sikt skadligt då det bäddar också för att kommuner och företag medvetet väljer bort att nyanställa.


Jämlikhetsanden visar på en annan skrämmande vinkel
MediaCreeper