20 oktober 2011

Tvingades ge tillbaka halva sin lön till arbetsgivare - Får nu 400.000 kr i skadestånd


I maj förra året kom kinesiske Jiang Zhaloin till Sverige för att jobba som kock på en SHR-restaurang i Göteborg. Arbetsgivaren skulle ordna boende och villkor och lön var enligt svenskt kollektivavtal. 70 000 svenska kronor för jobbet fick han betala, ganska snabbt förstod han att löftena inte stämde. Skriver Hotellrevyn

"- I verkligheten fick jag börja klockan nio med att städa toaletterna, sedan var det köksjobb hela dagen och sedan fick jag diska fram till sent på natten. Det var helt annorlunda, mycket hårdare."

och hur blev det boendet
"Den lilla lägenheten delades med fyra andra kineser som jobbade för samma arbetsgivare. För sängplatserna betalade de dyrt."

Visst finns det olika sätt att betala ut lön men detta tar nog priset.
"- När lönen kom fick jag mellan 14-15 000 kronor på mitt konto. Sedan fick jag ta ut 7 700 kronor och lämna tillbaka."

Till slut så orkade inte Jiang inte mer och svimmade mitt på gatan av ren utmattning. Han hade då jobbat ca 80 timmar i veckan i ett års tid. Han tog kontakt med HRF och stämde restaurangen för bla annat utebliven lön och skadestånd. Jiang fick 400.000 kr och dessutom fick restaurangen betala 100.000 kr för kollektivavtalsbrott.

HRF (Hotell och restaurangfacket)
MediaCreeper