18 oktober 2011

Gravid deltidsbrandman nekas sjukskrivning


Arbetslinjen:
Ibland överträffar verkligheten fantasin vad gäller den nya tillämpningen av arbetslinjen. Den här gången gäller det Linda Björklund i Medelpad som bland annat arbetar deltid som brandman.

St.nu
Den 15 september blev Linda helt sjukskriven från sin tjänst på deltidsbrandkåren, med intyg från läkare och arbetsgivare.
[...]
Från den 27 september skulle försäkringskassan ta över ersättningen från arbetsgivaren. I fredags kom det chockartade brevet från försäkringskassan. I det framgår att Linda Björklund, som nu är i sjätte månaden, inte bedöms vara berättigad till sjukpenning överhuvudtaget(.)

Att notera är att varken på sin tjänst som undersköterska eller som deltidsbrandman har arbetsgivaren några andra arbetsuppgifter att erbjuda Linda. Alla som arbetat som undersköterska vet att det innebär mycket tunga lyft. De flesta kan nog också bara med sitt sunda förnuft och en gnutta fantasi tänka sig in i att detsamma kan gälla för en brandman. Men här beskriver Linda sina arbetsuppgifter för alla oss utan fantasi.

- Jag klarar inte av att arbeta som brandman, jag orkar inte dra slang och inte vill jag utsätta mig för giftig rök som kan vara skadlig för mitt barn. Dessutom orkar jag inte dra ut en människa ur ett hus eller en bil. Jag utsätter också mina arbetskamrater för en risk om de arbetar med mig.

Försäkringskassan verkar just i det här fallet ha ganska vild fantasi och en positiv inställning till arbetslinjen för... supermänniskor.

Men försäkringskassan har ingen förståelse för detta, utan skriver att hon måste gå tillbaka till arbetet eller registrera sig som sökande på arbetsförmedlingen om hon vill behålla sin sjukpenninggrundande inkomst(.)


Linda kommenterar:
- Ska jag verkligen sluta på mina två fasta jobb och söka ett annat för att jag ska få barn om tre månader?
MediaCreeper