25 maj 2011

Taxi Kurir har mycket att tjäna på varsel - Varför?



Men man kan faktiskt undra varför Taxi Kurir gör så här? Vad vinner de på att sparka kompetenta anställda med många års erfarenhet för att byta ut mot bemanningspersonal? Det verkar vid första anblick inte affärsmässigt.

Men det finns ett skäl... det ska vi berätta om i nästa inlägg... missa inte fortsättningen.


För några dagar sedan lovade jag en förklaring på varför Taxi Kurir beter sig som de gör. Jag avslutade med ovanstående stycke. Här kommer den.

Taxi kurir är som de säger ett av sverige 250 största företag. Det ägs av några som kallar sig för Fågelviksgruppen. Där ingår förutom Taxi Kurir även bland annat Taxi 020. För ytterligare koncernstruktur.

De varslade trafikledarna på Taxi Kurir är de som tjänar bäst. Det gör de bland annat för att de är bosatta i Stockholm. Det är inget ovanligt att anställda i Stockholm har lite högre lön. Det beror på att även kostnadsläget är högre för framförallt boende.

För att rekapitulera för er, så ska de 17 varslade trafikledarna bytas ut mot bemanningsanställda.

Det är avtalat så att bemanningsanställda går in på 90 % av jämförbara löner i branschen. Här kommer det tjusiga i upplägget eller för att vara neutrala, konsekvensen av företagets handlande.

Om dessa 17 personer som har högst löneläge i branschen och i företaget ersätts med bemanningspersonal så blir ju följaktligen den jämförbara lönen lägre. Den så att säga halkar ner ett snäpp till nästa företag, det råkar vara lönenivån som Taxi 020-anställda har, som nu blir den jämförbara lönen.
En liten detalj i sammanhanget... Taxi 020 ägs av Fågelviksgruppen. Så fort opinionen har kallnat är det inte så svårt att räkna ut att samma sak kommer ske igen. För att ytterligare sänka lönenivån i branschen. Om ni kikar in på länken till koncernstrukturen. Vem tror ni tjänar på det?

Därför är detta en mycket viktig förhandling för Transport både för individerna som är drabbade och principiellt för branschen.

I sammanhanget kan vi säga att Taxi Stockholm inte är med (än) i det här lönesänkar-racet. För de har anständigheten att ha tecknat kollektivavtal. Men som ni ska se i nästa inlägg så är det inte helt lätt att stå pall. Särskilt som till och med kommuner och landsting försvårar detta med sina upphandlingsförfaranden.

PS, vi på löntagarbloggen har ingen speciell förkärlek för Taxi Stockholm. Det vi förordar är att man som kund använder sig av företag som har tecknat kollektivavtal, det vill säga skriftliga avtal på schyssta villkor. Just nu är Taxi Stockholm mycket ensamma om den saken.