I många kontrakt är brister i städningen kopplade till ett vite – städföretaget eller städenheten får inte fullt betalt om brister i städningen upptäcks.Därför har företaget infört ett system där de inte bara uppmärksammar brister i städningen utan också när städningen överträffar det som avtalats. Då utgår belöning till enheten.
Men i Norrbottens Läns Landsting där Gemensam Service ansvarar för städningen har man vänt upp och ner på tänkandet, en idé som nu belönats med årets Hygienpris.
- Om människor är motiverade gör de ett bättre jobb. Det är effektivare än hot och kontroll, säger Teija Joona, verksamhetschef.
Det handlar inte om bonus till den enskilde, utan belöning eller utveckling till gruppen. Till exempel har städare åkt iväg till en städmässa, fått spetsutbildning osv.DN visar att morot är bättre än piska, även har stöd i ny forskning.
– Finns det hot om straff av olika slag blir människor rädda och de kommer enbart att prestera det som krävs av dem. I en positiv miljö kommer de att ge det där lilla extra.Men på många ställen går lägsta pris före kvalitetskrav. Exempel på det här, här och här
Det är framförallt LOU och LOV som gett upphov till den här rationaliseringsivern. När företagen hela tiden ska tävla om en ny upphandlingsperiod så är det lätt att kvalitet och långsiktighet blir lidande.