8 april 2011

Kommunal sätter stopp för FAS3 i vården, (Undersköterska i Fas3?)




I dagarna har vi läst en del om att kommunal sätter stopp för FAS3 i vissa kommuner. LO tidningen skrev den 25 Mars med all rätta.

Jag ska här ge er lite helgläsning om ett scenario som skulle kunna bli verklighet, om inte Fas3 stoppas i kommuner och landsting inom vården.

Ja, vad kan man få för ”pysslor” då? Meningen är att man ska sätta guldkant på tillvaron för de äldre, om man hamnar på ett Äldreboende. Jag har funderat mycket på VAD jag skulle kunna göra som undersköterska med 19 års erfarenhet inom både akutsjukvård och åldringsvård.

Det låter så fint att som FAS3:are ha en pyssla på ett äldreboende, som innebär att man ska göra det där lilla extra som inte de anställda hinner. Själv tycker jag att det är HELT fel! Anställ fler i vården så de gamla får en meningsfull sista tid i livet. Det är ju så att kommer man till ett äldreboende för man inte klarar av att bo kvar i det egna hemmet, då kommer man bo kvar de åren man har kvar i livet.

Mycket kan hända dessa år, man kan få eller kanske redan har haft en Stroke och är rullstolsburen. Man kan ha en begynnande demens sjukdom som eskalerar under tiden på boendet. Det innebär att man behöver mer och mer hjälp i det dagliga livet.

ÄR det verkligen undersköterskornas lott att inte hinna prata eller gå ut med de gamla? Ska verksamheten vara så slimmad så man är beroende av ”gratispysslare”?

Man ska se HELA människan inte bara deras fysiska behov! Ska undersköterskor bara se till så de äldre får komma upp på morgonen, bli duschade, få torra blöjor, mat (bli matade) för att sedan läggas igen efter förmiddagskaffet?

För att sedan få hjälp att komma upp igen till lunchen och efter kaffet på eftermiddagen få hjälp i säng igen? Visst de gamla är många gånger trötta och orkar inte sitta uppe hela dagarna MEN de är också understimulerade för personalen inte hinner sätta sig ner och prata med dem!

Är det bra att de i stället får ligga ensamma på sina rum och vänta på nästa måltid? NEJ, givetvis är det inte bra! Jag som själv jobbat i vården sedan mitten på 80-talet och har följt utvecklingen (som bara är till det sämre) när det gäller de sociala bitarna, blir mörkrädd! Jag skulle kunna ge de gamla Så mycket som undersköterska, bara det fanns tid!

Jag tycker inte det är ok att ta in FAS3:are för detta, för då ser inte kommunen BRISTERNA i vården. Att som anställd undersköterska, bara få ägna sig åt det absolut livsnödvändiga för de äldre, det är inte precis att känna arbetsglädje och stolthet! Att se FAS3:are komma in och bara få göra ”sånt som är roligt” kan lätt skapa ett A och ett B lag! Jag vill att HELA människan ska ingå i mitt jobb som undersköterska, fysiskt, psykiskt Och socialt. Om den jag för stunden vårdar/hjälper, vill prata, ska då jag gå ut och haffa en FAS3:are? Eller tvärtom i fall JAG skulle vara FAS3:are, ska jag behöva gå ut och säga till en undersköterska att ” Märta på rum 5 vill ha en värktablett” när jag själv, under alla år, givit behovsmediciner? Eller om ”Märta” kräks, springa ut och hämta löneanställda undersköterskor, för att torka spy ingår inte i min ”pyssla”.

Jag säger bara, stackars ”Märta” att behöva se så många olika ansikten! Det är INTE kvalité på någon vis. De äldre mår bäst när det är ett fåtal som sköter om dem.

FAS3 kommer ALDRIG att skapa nya jobb i vården, utan det blir i stället så att undersköterskor ställs mot FAS3:are (som också är undersköterskor) som blivit av med sina jobb. Själv skulle jag inte stå ut med att ha en FAS3 placering som undersköterska och inte få använda mina medicinska kunskaper. Jag står inte heller ut med att som löneanställd undersköterska inte ha tiden att prata en liten stund med den jag ska vårda/hjälpa! Att det är höga sjukskrivningstal i vården, det vet alla, men har någon ställt frågan VARFÖR?

FAS3 är ett djävulens påfund som bara kommer att ställa lönearbetare MOT FAS3 eller andra praktikanter, och på lång sikt hålla lönerna nere. Löner som redan ÄR låga! Med låga menar jag, att som undersköterska har man runt 22000 kr i månaden efter nästan 20 år. Kommunerna tycker säkert det är jättebra att få in 5000 kr i månaden av staten för att få gratis arbetskraft. Det vore ju mycket bättre om staten gav kommunerna dessa pengar för att de ska kunna anställa fler. Regeringen har i dagarna gått ut och sagt att de ska skjuta till X antal kronor för att höja kompetensen på undersköterskor. Jag hävdar att kompetensen finns! Så det de bör göra är att satsa pengar på att anställa fler! vad har man för nytta av en högre kompetens när man inte hinner använda den?

Jag är stolt över mitt yrkesval och vill inte bli underskattad! Jag har dessutom en högskolekurs inom Palliativ medicin, men till vad nytta?
MediaCreeper