Bemanningspersonal som hyrs ut till statliga transportföretaget Green Cargo kallas in via sms. Det avslöjar Aktuellt som pratat med "Lina" som berättar om hur det kan gå till:
- Alltså man får ett sms dan innan på hur man jobbar. Och får man inget sms så går man på det man har fått dan innan.
"Lina" heter nåt annat egentligen och hon är den enda på Green Cargo i Norrköping som vill berätta fastän det är anonymt.
- Då om man inte svarar eller ringer upp inom en halvtimme när de har ringt så har man avböjt uppdraget. Och då får man inte betalt för den dagen.
Bemanningsföretagen betalar 90 procent av lönen även om den anställde inte måste till jobbet. Men i gengäld ska de vara beredda att rycka in olika tider på dygnet med bara någon dag eller någon timmes varsel. Utan att få övertid eller jourersättning.
Intressant är att Green Cargo:s tidigare VD Jan Sundling (jobbade där till 2009) är ny ordförande för SJ. I ett pressmeddelande säger finansmarknadsminister Peter Norman att
Ett viktigt uppdrag för en ny ordförande är att genom förbättrad pålitlighet och punktlighet i tågtrafiken stärka resenärernas och svenska folkets förtroende för SJ.
Vem kommer att få betala för den punktligheten - konsumenterna eller löntagarna?