25 februari 2011

Ska Fas3 sysselsättning få konkurrera med riktiga jobb?

Det kan bli verklighet om arbetsförmedlingens generaldirektör Angeles Bermudez-Svankvist får som hon vill.
Hon har under sina 3 år som generaldirektör ställt sig frågan ”Vad är ett inte riktigt arbete”

I Riksdagen den 17:e februari sa Generaldirektören:
Reglerna kring Fas tre bör ändras. Ta snarast bort kravet på att en sysselsättning i Fas tre inte får konkurrera med ett vanligt arbete. Och låt Arbetsförmedlingen bevilja arbetsmarknadspolitiska insatser till personer i Fas tre så att de kan få ett jobb med eller utan subvention.

Den frågan ställer många som är i Fas3 också, en syssla ska inte vara ett arbete som annars skulle ha blivit gjort av en lönearbetare.
Jag ser en fara med hennes uttalande för om det klubbas igenom i riksdagen, så kommer Fas3 sysslare att konkurrera ut de som ännu har lönearbete kvar. Vad värre är. De kommer ytterligare konkurrera ut sig själva från att få en riktig anställning. Vi får ett Sverige där det kommer att finnas ännu mindre jobb att söka. Vi får en lönedumpning än värre än den som pågår nu.
Vi får inte glömma bort att det finns människor i Fas3 som har både utbildning och kompetens att utföra en lönearbetares jobb. Redan nu tar arbetsförmedlingen ut lämpade personer till olika sysslor, personer med rätt utbildning och erfarenhet. Detta ska inte behövas eftersom de som befinner sig i Fas3 ändå inte ska ersätta någon på en arbetsplats. 

Arbetaren:
Tomas Wennberg jobbade för första gången på det kommunala bostadsbolaget Stiftelsen Överkalixbostäder som 15-åring. Sex av de senaste tio åren har han arbetat där som fastighetsskötare. När han gick över tidsgränsen till Fas 3 fick han avbryta en pågående datautbildning (de som befinner sig i Fas 3 har ingen rätt till utbildning) och istället blev han av Arbetsförmedlingen direkt anvisad till – Överkalixbostäder.
Till saken hör att Wennberg har en skada på sitt knä,

[…]

Han ska alltså göra praktik med arbetsuppgifter som är skadliga för honom, i ett yrke som han redan kan, men där han på grund av sin skada knappast kan räkna med någon anställning i framtiden.

Wennberg hörde av sig till Arbetsförmedlingen med sina invändningar. Kort efteråt kom hans handledare fram till honom och frågade om han var missnöjd med platsen.
– Jag svarade ärligt att det var jag, berättar han.
– Då kan du gå direkt för jag vill inte ha negativa arbetare här, var svaret han fick.

Nästa dag fick han beskedet att han blivit avstängd – och därmed förlorar ersättningen under 90 dagar. Efter en diskussion mellan honom, Arbetsförmedlingen och hans fackliga ombud kom beskedet att han trots allt kunde gå tillbaka.
– Därefter fick jag höra från min handledare att om jag blandade in facket eller media, skulle jag åka ut.

Det är viktigt att Fas 3-platser inte ”konkurrerar ut” riktiga jobb. Därför står det i regelverket att de inte får handla om ”ordinarie arbetsuppgifter”. Det ska vara arbete som är ”kvalitetshöjande” eller ”annars inte skulle bli utfört”.
– Nej, jag gör precis samma sak som en vanlig anställd, ordinarie arbetsuppgifter, senast snöskottning. Enligt sjukgymnasten ska jag undvika att belasta och vrida knäet. Jag skulle gärna vilja veta hur det är tänkt att man ska kunna undvika det när man skottar snö? Jobba knästående brukar jag visserligen få slippa, men det är tack vare att arbetskamrater tar på sig det, enligt min arbetsförmedlare och min handledare skulle jag göra all sorts arbete, berättar Tomas Wennberg.

Detta borde Sveriges alla fackförbund titta närmare på och agera på innan det är ett fullbordat faktum.

Vad är FAS 3? Arbetsförmedlingen upplyser
MediaCreeper