18 januari 2011

Öppet brev till regeringen - arbetsmarknadsministern




Jag skrev för ett tag sedan ett öppet brev på min blogg, till regeringen och Hillevi E, lägger upp det här med:
Jag tycker det är förfärligt när jag läser vad Hillevi Engström säger angående arbetslösa!!
Hon påstår att man inte ska jobba “extra” utan man ska söka jobb. Jag går på timmar och håller på och sliter för ett nytt Arbetsvillkor och för att bli LAS:ad… hon menar alltså att jag ska SLUTA med detta?! För att det är nån form av extrajobb??? HUR korkat är inte det svaret?!  Dessutom i Fas3 får man 4 timmar i veckan att söka jobb, på en fast tid! Det funkar inte så i verkligheten!! Kom igen ÖPPNA ögonen!! Det finns över 210 000 öppet arbetslösa och drygt 10 000 lediga jobb “Aftonbladets siffror vecka 49″ … HUR ska de 200 000 som blir över ens kunna få ett jobb?
Ni bedriver en s.k arbetslinje där det ska löna sig att arbeta, är då detta ett sätt uppmuntra till arbete? När man INTE ska jobba enligt Hillevi Engström.

Jag är utbildad undersköterska sedan 1988 med en påbyggnadskurs på Högskolan inom Palliativ medicin. Jag är även utbildad IT-assistent (den moderna tidens kontorist/receptionist utbildning). Jag söker jobb inom båda dessa yrken. Jag vet inte längre HUR många jobb jag sökt runt om i vårt land. Jag är 48 år och anser mig vara erfaren.Jag har jobbat Många år som undersköterska och ca 5 år som receptionist.
OM jag hamnar i FAS3 vilket jag gör om inget mirakel inträffar inom kort, så innebär det att jag kan få en FAS3 plats på ett sjukhus eller vårdhem och få gå in och arbeta “gratis”, för det är gratis för arbetsgivarna, de får dessutom ca 5000 kr i månaden för att de har mig där! Är detta rimligt? NEJ, givetvis inte! I Fas3 ska man inte ersätta personal man ska bara göra arbetsuppgifter som annars inte skulle bli gjorda. Jag kan säga att jag kommer bli väldigt obekväm. ber någon mig koka kaffe, kommer jag svara vem gjorde det före jag kom hit, eller ni kanske aldrig drack kaffe då? Ber någon mig städa sköljen kommer jag fråga samma sak. Givetvis har de ju haft avlönad personal till allt inom vården.
Ska jag utföra uppgifter jag har utbildning för då ska jag ha avtalsenlig lön INGET annat kommer i fråga! Praktik är för ungdomar eller när man är under utbildning, för att få arbetslivserfarenhet eller lära sig något i en utbildning! Praktik kan också förekomma om man av sjukdom inte längre kan jobba kvar på sitt gamla jobb, men man är såpass frisk så man kanske kan byta yrke. Då kan det vara bra med en kort praktik för att “känna på” om det är något man klarar av.
Hillevi Engström säger ” 


Tanken med fas 3 är att man ska känna sig behövd och ha en gemenskap. Det ska vara en positiv reform. Alternativet, att man inte gjorde något och lät människor sitta i soffan hemma eller bli sjukpensionärer, vore sämre.” 


Det är ett HÅN mot alla som jobbat ett långt liv att bli bedömd som någon socialt missanpassad individ! VAD är det som får Hillevi Engström att tro att vi inte har några liv?! Man kan inte dra alla “över en kam” och tro att vi är en samling mindre vetande som är arbetsskygga. Många jobbar på timmar då det är det enda sättet att få in en fot och bygga upp en relation… ska då detta förvägras oss? När deltidsregeln i A-kassan infördes så sa Littorin att det skulle tvinga arbetsgivarna att anställa. Det blev en flopp! I stället kastades timanställda in i JUG (jobb och utvecklingsgarantin) innan A-kassadagarna var slut. Detta medförde att ännu fler nu står inför FAS3. Detta kommer sluta med att ingen vill läsa till t.ex undersköterska och ta lån, för att sedan riskera hamna i FAS3 och bli gratis arbetskraft åt kommuner och landsting. Många kommer dra sig för att studera alls inom yrken där arbetslösheten just nu är hög. Vi kommer få ett Sverige där arbetsgivare tar in FAS3 i stället för att anställa! Det kommer inte gagna den Svenska marknaden, då alla arbetslösa som bekant har max 680 kr /dagen brutto att leva på!
Jag kräver svar på vad regeringen tänker göra åt detta växande problem. Jag är en fullt frisk tänkande människa som är fullt kapabel att sköta mig själv utan Regeringens “vuxendagis”!! //Vonna


Rekommenderas: 
Annika Högberg - Barnen vräks ut ur hus och hem (Varnar känsliga läsare) 
HBT-sossen - Lena Sommestad
Johan Sjölander - Socialdemokraternas intellektuella generationsskifte, en antydan av vår i luften

Bloggat:
Annarkia - Avvisning till varje pris
Jämlikhetsanden - Den stora högerkonspirationens tid är här
Mitt-i-steget - Moderaterna är i grunden ett pacifistiskt parti
Martin Moberg - Höjd A-kassa leder ju till fler jobb, Engström
Göran Johansson om högre ersättning till deltidsarbetslösa,
Alliansfritt Sverige om att statlig utredning slår fast att höjd a-kassa leder till minskad arbetslöshet,
Kaj Raving om att Josefin Brink (v) tvingar fram svar om arbetsmiljön,
Peter Johansson om ett fattigt barn skolas in i uppgivenhet
Leif Mettävainio - Allting har ett pris (Ett dödsfall i arbetet kostar drygt 2 miljoner kronor)
Utsikt från ett tak - Jag erkänner, det var jag som förlorade
Storstad - S, där det händer (Med intressanta klipp från SvtPlay)
MediaCreeper