17 december 2010

En röd tråd av total nedmontering


Alliansfritt Sverige har idag två inlägg, här och här som visar på en röd tråd av total nedmontering av socialförsäkringssystemen. Den här gången A-kassan.


Detta citat från TCO:s utredarblogg:

”Enligt Arbetsförmedlingens senaste prognos har andelen arbetslösa som får ut arbetslöshetsersättning (den s.k. täckningsgraden) minskat från 50 procent till drygt 40 procent, bara i år. Fortsätter samma utveckling kommer andelen att ha minskat till en tredjedel nästa år och mindre än en fjärdedel 2012, skriver Arbetsförmedlingen i en färsk rapport. (...) Så vältras just nu kostnaderna över från staten till kommunerna. Så går vi successivt från en generell tillbaks till en selektiv välfärd, där socialbidragen (tidigare fattigvården) blir ett stigma för den växande grupp som står utanför. Så fattiggörs och marginaliseras allt fler människor, som haft oturen att bli arbetslösa.”




Och det här är vad som sägs om detta från Moderaternas "talesperson" Helena Revière, tidigare moderat ledamot i socialförsäkringsutkosttet och en av de drivande bakom utförsäkringsreformen ger sig dagen till ära på de arbetslösa i landet. De är inte tillräckligt tacksamma:

”Är det så otänkbart att begära lite positiv respons av människor som fått all den hjälp och fått del av alla de insatser som fas 1 och 2 erbjuder? Det är min fråga.”

Om ni tycker detta är illa så kan jag lugna er med att hon är mycket värre!

Ali Esbati har svar på tal och sätter upp punkterna på ett tämligen uttömmande vis:

• Sverige har numera en av västvärldens sämsta a-kassor
• Om två år kan det vara endast en fjärdedel av de arbetslösa som får a-kassa
• Som ett direkt resultat av detta har fattigdomsnivån bland de arbetslösa ökat dramatiskt
• Det har också bidragit till att antalet barn som växer upp i familjer med långvarigt beroende av försörjningsstöd har ökat fem år i rad.
• Och så har vi ”Fas 3” som idag är en ovärdig, nedbrytande, repressiv avstjälpningsplats för många långtidsarbetslösa. Tusentals anvisas arbete utan lön. Samtidigt gör de företag som ordnar verksamheten profit – och de arbetslösa berövas möjligheter att kritisera sin situation.


Samma insiktsfulla gör Vonna Lindström som också driver den faktaspäckade facebook-gruppen "FAS 3 - Folkupproret mot utnyttjande av praktikanter" i sitt öppna brev till arbetsmarknadsminister Hillevi Engström. Jag tror nog också att Helene Rivieré kan försöka öppna de öron som det verkat ha slagit lock för.


Jag är utbildad undersköterska sedan 1988 med en påbyggnadskurs på Högskolan inom Palliativ medicin. Jag är även utbildad IT-assistent (den moderna tidens kontorist/receptionist utbildning). Jag söker jobb inom båda dessa yrken. Jag vet inte längre HUR många jobb jag sökt runt om i vårt land. Jag är 48 år och anser mig vara erfaren.Jag har jobbat många år som undersköterska och ca 5 år som receptionist.

OM jag hamnar i FAS3 vilket jag gör om inget mirakel inträffar inom kort, så innebär det att jag kan få en FAS3 plats på ett sjukhus eller vårdhem och få gå in och arbeta “gratis”, för det är gratis för arbetsgivarna, de får dessutom ca 5000 kr i månaden för att de har mig där! Är detta rimligt? NEJ, givetvis inte! I Fas3 ska man inte ersätta personal man ska bara göra arbetsuppgifter som annars inte skulle bli gjorda. Jag kan säga att jag kommer bli väldigt obekväm. ber någon mig koka kaffe, kommer jag svara vem gjorde det före jag kom hit, eller ni kanske aldrig drack kaffe då? Ber någon mig städa sköljen kommer jag fråga samma sak. Givetvis har de ju haft avlönad personal till allt inom vården.

Ska jag utföra uppgifter jag har utbildning för då ska jag ha avtalsenlig lön INGET annat kommer i fråga! Praktik är för ungdomar eller när man är under utbildning, för att få arbetslivserfarenhet eller lära sig något i en utbildning! Praktik kan också förekomma om man av sjukdom inte längre kan jobba kvar på sitt gamla jobb, men man är såpass frisk så man kanske kan byta yrke. Då kan det vara bra med en kort praktik för att “känna på” om det är något man klarar av.

Hillevi Engström säger ” Tanken med fas 3 är att man ska känna sig behövd och ha en gemenskap. Det ska vara en positiv reform. Alternativet, att man inte gjorde något och lät människor sitta i soffan hemma eller bli sjukpensionärer, vore sämre.” Det är ett HÅN mot alla som jobbat ett långt liv att bli bedömd som någon socialt missanpassad individ! VAD är det som får Hillevi Engström att tro att vi inte har några liv?! Man kan inte dra alla “över en kam” och tro att vi är en samling mindre vetande som är arbetsskygga.


Andra bloggar om:

Martin Moberg - Socialbidrag ersätter A-kassa och Sjuk-kassa i det allt kallare Sverige

Ett Hjärta Rött om att alliansens riksdagsledamöter ska följa sina samveten idag,
Fredrik D om ett par tiotusen enskilda fall eller är det nog nu,
Eva Hillén Ahlström om en prästs berättelse om himmel och helvete,
Veronica Palm om ett erbjudande om vårdnadsbidrag istället för förskola


Media: Ab, DN

Rekommenderas:

Lena Sommestad om Mullvadar och styrkan av en egen Samhällsanalys


MediaCreeper