Nu ser istället verkligheten ut på ett annat sätt. Det rapporterar välfärdskramande och privatiseringsfientliga Svenska Dagbladet om.
"– Ingen trodde att det kunde bli sämre än under Veolia. Det fanns inte i vår föreställningsvärld. Vi hade inledningsvis ett bra samarbete med MTR, en bra och förtroendefull dialog. Men sen gick allt åt helvete, säger hon.Även DN och ABC-nyheterna rapporterar
För att åtgärda förarbristen har MTR föreslagit längre arbetsveckor och, i fackets ögon etter värre, delade tjänster."
"En anonym trafikledare säger att den beordrade övertiden räddade trafiken i somras. Annars hade den fått stängas av. Han säger också att personalen nu lever på hoppet att ingen olycka inträffar."Verkligheten på ett mer handgripligt sätt speglas också på t ex SEKO avd 119:s blogg. Där klassiska frågor dryftas: hårdare personalpolitik, sämre arbetstider
Även en del privata bloggar visar på absurditeter här
och här, där man nog kan säga att lucknuckan blev sannspådd i sin utsago från den 6 juli där hon skriver
”Spärrvakter som inte blir avlösta för toabesök… Sjuk personal måste gå personligen till företaget för att sjuka sig när telefonerna konstant är upptagna då platskontoren lagts ned (!)
…Ja, hur långt kan det egentligen få gå? Vi får se i höst när förarna utsätts för samma behandling!”