2 oktober 2010

MTR var bra under deras "provanställning. Nu är de värre än någon innan.

Det är nog fler än jag som reagerade när det helt plötsligt fanns MTR-uniformerade i parti och minut när de tog över entreprenaden. Men MTR:s prövoperiod gällde även för merparten av alla dessa MTR-uniformerade servicevärdar. De hade en visstidsanställning på 6 månader.

Nu ser istället verkligheten ut på ett annat sätt. Det rapporterar välfärdskramande och privatiseringsfientliga Svenska Dagbladet om.
"– Ingen trodde att det kunde bli sämre än under Veolia. Det fanns inte i vår föreställningsvärld. Vi hade inledningsvis ett bra samarbete med MTR, en bra och förtroendefull dialog. Men sen gick allt åt helvete, säger hon.

För att åtgärda förarbristen har MTR föreslagit längre arbetsveckor och, i fackets ögon etter värre, delade tjänster."
Även DN och ABC-nyheterna rapporterar
"En anonym trafikledare säger att den beordrade övertiden räddade trafiken i somras. Annars hade den fått stängas av. Han säger också att personalen nu lever på hoppet att ingen olycka inträffar."
Verkligheten på ett mer handgripligt sätt speglas också på t ex SEKO avd 119:s blogg. Där klassiska frågor dryftas: hårdare personalpolitik, sämre arbetstider
Även en del privata bloggar visar på absurditeter här
och här, där man nog kan säga att lucknuckan blev sannspådd i sin utsago från den 6 juli där hon skriver
”Spärrvakter som inte blir avlösta för toabesök… Sjuk personal måste gå personligen till företaget för att sjuka sig när telefonerna konstant är upptagna då platskontoren lagts ned (!)

…Ja, hur långt kan det egentligen få gå? Vi får se i höst när förarna utsätts för samma behandling!”
MediaCreeper