17 augusti 2011

Fas3 ”sagan” rullar vidare…




Nu ska det bli fars av eländet, Ung utan pung har satt upp en föreställning om Fas3.
” Vi vill få igång en vettig diskussion och debatt kring Fas 3, spegla debatten kring sysselsättning och visa på situationens villkor för "fasare". Revyn bjuder på musik och lite vinklade sketcher om de företeelser som Fas 3 kan skapa.”


Säga vad man vill om arbetslösa men humor finns och kreativitet. Tur är väl det annars riskerar man att gå under.

Nu är de flesta Fas-are tillbaka på sina platser efter lite ledighet, kontrollerad av Arbetsförmedlingen. Man får inte vara längre bort än att man kan ta sig till sin Arbetsförmedling snabbt, om de kallar.

Här är några röster om vad de gör i Fas3:

”Idag var det första dagen för mig tillbaka på min fas3-placering och vad ska man säga... Det kändes som att jag var en slags nyckelperson, och det första som skedde var att den som är någon slags IT och info ansvarig direkt ville prata med mig om jag hade möjlighet att hjälpa med katalogisering.. rensa filsystemen.. kolla datorer.. fixa till hemsidor osv..
Jag sa att det får han ta upp med min handledare. Jag har ju en annan uppgift med att fixa till en databas.
Det känns skumt att jag som fas3 ska ha synpunkter, sjukt men samtidigt lite smickrande.
Är det så här det ska bli på allt fler arbetsplatser som skall spara pengar.. att vi får göra "nödvändiga" sysslor med bara aktivitetsersättning. Samtidigt vill man ju inte direkt sätta sig på tvären, för man vet ju aldrig

Fas3 person med fas3 villkor samt riktiga arbetsuppgifter... Det är saker som den anställde personen inte hinner med på grund av kyrkans besparingar. Jag har ju själv valt placeringen, men jag kan inte komma ifrån tanken "att detta verkligen borde vara avlönat" (Fas3:are inom Svenska Kyrkan)”


En annan säger följande:

”Jag skall åter till min FAS 3 plats imorgon och sitta och skanna värdefulla gamla svartvita bilder till världskulturmuseet/Göteborg som har fullt med besökande och betalande turister varje dag, det blir inte jag rik på. Men någon tjänar väl storkovan som vanligt på en FAS 3 slav. Min poäng med att jag jobbar för ett stort världskulturmuseum under FAS 3, som under sommaren säkert har många välbetalande besökare är att de borde ju ha råd med att betala för sina sysslor (Fas3:are på Media Copy Göteborg)"


Jag vet vilka personerna som sagt detta är, men väljer att låta de vara anonyma här. De arbetsuppgifter dessa 2 utför, är regelrätta lönearbeten, varför gör då personer i Fas3 detta? Det är i allra högsta grad en löntagarfråga. Hur många går miste om ett regelrätt jobb med avtalsenlig lön och rätten till semester, när andra gör dessa jobb?

En sak jag funderat på är även Arbetsförmedlingens önskan om att Fas3 personer ska få utföra ”jobbliknande” arbetsuppgifter. Vad kan då det vara? I min värld så kan det vara att låtsasklippa gräs via AME, att låtsas slå in belopp i en kassaapparat på Erikshjälpen och så vidare… För klipper man gräset eller slår in beloppet i kassan, då utför man ett riktigt jobb, som någon skulle behöva anställas för. Vi som är väldigt insatta i vad Fas3 personer gör, vet ju att detta sker redan idag, trots att man inte får göra såna arbetsuppgifter. Så vad är skillnaden mellan en ”pyssla” och en ”jobbliknande” arbetsuppgift?

Hur man än väder och vrider på saken, så slår det ut riktiga jobb och dumpar lönerna!

Läs gärna inlägget på FASAN Öppet brev till Sveriges alla fackföreningar (och andra som borde vara intresserade)
MediaCreeper