7 oktober 2010

Flygtekniker strejkar - SAS på marken, men varför?

Transport och SFF varslar om konflikt för flygtekniker

I dag har Transport och Svensk Flygteknikerförening lämnat likalydande konfliktvarsel till Flygarbetsgivarna och Medlingsinstitutet.

"Bakgrunden är bland annat att skydda mot försämringar:

Facket vill ha bättre skydd mot att arbetsgivare säger upp lokala avtal och på andra sätt försämrar flygteknikernas villkor lokalt. Sådant gör att eventuella förbättringar i det centrala avtalet kan bli värdelösa.

Arbetsgivarna vill att flygteknikeravtalet bara ska gälla dem som arbetar som både B1 och B2-tekniker. Detta öppnar för att en stor del av flygteknikerna istället skulle omfattas av Riksavtalets villkor för mekaniker, och därmed risk för lönesänkningar."

SvD formulerar sig lite annorlunda
"De (B1 och B2-teknikerna) motsätter sig också arbetsgivarnas önskemål om att vissa flygtekniker ska omfattas av villkor för mekaniker."

Efter klassiskt SvD-manér. Man kallade också strejkbrytare för "arbetsvilliga" under konflikten Ådalen -31.

Här skulle ha funnits information även från motparten... men sådan finns inte att få tag på. Transparens och öppen, utåtvänd debatt kanske inte är gynnsamt för Flygarbetsgivarna / Transportgruppen / Svenskt Näringsliv

Så vad är det för fel på lokala avtal? Det borde väl vara bra att få bestämma mer lokalt?

Jo, men det är bara det att syftet för arbetsgivarna att få till mer lokala avtal är att neutralisera det centrala kollektivavtalet.

Arbetsgivarna själva är mer samordnade och hårt hållna av sin egen centralorganisation än nånsin.

Några andra som gjort den reflektionen här och här i SvD

För övrigt, kunde de inte haft något annat namn än B1 och B2. Man kommer ju osökt att tänka på dessa figurer

intressant?
MediaCreeper