24 februari 2011

Vem tror att man kan coacha folk till jobb som inte finns?

Blir faktiskt inte förvånad när jag igår kunde läsa om att Student Consulting har lagt ut falska jobbannoser för att locka in arbetssökande till deras jobbcoachingprogram. På Nyhetskanalen kan man läsa följande från en säljare som tidigare jobbat med att just sälja in jobbcoachning:


Medveten bluff

De ledande cheferna var fullt medvetna om hur säljarna jobbade, det var de som pressade säljarna att få in så många som möjligt till coachning. – Inför oss var det helt öppet, att det här var falska annonser, att det inte fanns några jobb. Vi ringde bara för att få fram arbetslösa och att övertala dem att välja StudentConsulting som
jobbcoach. De satte press på teamledarna som satte press på oss att prestera så mycket som möjligt och dra in pengar. De satte upp mål och kalkylerade hur mycket de skulle dra in och så, säger Rashedi.

Det är inget ovanligt att företag inom bemanningsbranschen använder sig av liknande metoder för att tjäna pengar på detta projekt med jobbcoacher som alltså finansieras av regeringen. För ca 1,5 år sedan när jag var klar med mina studier på universitetet och sökte jobb hamnade jag i en liknande fälla. Uniflex bemanning hade ett stort uppslag i Metro om att de hade öppet hus där man fick chansen att komma och träffa en rekryterare för att prata om vilka tjänster de hade lediga och med andra ord komma på en slags direktintervju. Väl på plats trycker de in mig och de över 100-talet personer som också kommit dit i hopp om ett nytt jobb i en lokal som kanske är ämnad för ett 50-tal personer och så börjar de prata jobbcoachning. Inte vilka tjänster de sökte för närvarande vilket var anledningen till att jag var där. Det kändes verkligen allt annat än hoppfullt och inspirerande och jag gick innan jag hann få chansen att stå i kö i över en timme för att prata med någon av deras rekryterare i 10 minuter för att med all sannolikhet bara bli inskriven på något av deras jobbcoachningsprogram.

Vad är resultatet av denna satsning då:

TV4 Nyheterna begärde ut och granskade resultatet av Arbetsförmedlingens
satsning. Nästan 110 000 arbetssökande har sedan förra hösten fått
jobbcoachning, av dem har drygt 18 000, endast var sjätte person, nått målet -
egen försörjning senast 14 dagar efter coachning. Coachföretagen har hittills
fått dela på 1,2 miljard kronor.



Är någon förvånad över dessa resultat i en lågkonjunktur med hög arbetslöshet där pengarna främst verkar ha gått till just nya jobb för jobbcoacher? Men visst, någon har ju fått jobb i alla fall med andra ord.
MediaCreeper